poniedziałek, 25 marca 2013

Strategia rozwoju Sieradza

O zduńskowolskiej strategii rozwoju pisałem wcześniej:

http://zdunska24.blogspot.com/2013/02/ulgi-dla-inwestorow-strategia-miasta.html

Czas na sieradzką. Być może dla wielu ciągłe porównywanie Zduńskiej Woli z Sieradzem wyda się denerwujące ale takie są realia i nasz sąsiad lepiej wykorzystuje różne szanse rozwoju. Wystarczy zajrzeć do ich strategii rozwoju i porównać z naszą aby zobaczyć różnice:


"Projekty rozwojowe:
A. Pobudzanie aktywności i współdziałania organizacji pozarządowych działających na terenie Sieradza.
B. Zapewnienie sprawnego systemu komunikacji między instytucjami samorządowymi a obywatelami.
C. Kreowanie pozytywnego klimatu wokół funkcjonującej w Sieradzu Młodzieżowej Rady Miasta.
D. Inicjatywy wydawnicze dla Sieradza (monografia Sieradza, książka kucharska sieradzan, przewodnik po atrakcjach miasta, wydarzeniach i ludziach Sieradza).
E. Miejski program ograniczania patologii społecznych – „Bezpieczny Sieradz”.
F. Miejski program budowy społeczeństwa obywatelskiego.
G. Siła wspólnoty – dobrzy sąsiedzi.
H. Sprawne funkcjonowanie osób niepełnosprawnych na otwartym rynku pracy."
Niby nic nadzwyczajnego ale jednocześnie wymieniono na pierwszym miejscu: misja oznacza perspektywiczne miejsca pracy. W punkcie D czytamy:

"Elementem skutecznej promocji miasta są dobrze opracowane wydawnictwa. Powinny one, prócz zewnętrznych celów promocyjnych, stać się częścią promocji wewnętrznej. Wzmacnia ona więź mieszkańców z miastem oraz poczucie lokalnego patriotyzmu. Służyć temu powinna ciekawa zawartość merytoryczna oraz atrakcyjność redakcyjna (zdjęcia, mapki, oprawa graficzna). W treści powinny znaleźć się odniesienia do historii miasta i perspektyw jego rozwoju oraz opis ludzi związanych z Sieradzem.
Publikacje takie, gdyby zapewnić jeszcze element społecznej partycypacji (np. w przypadku sieradzkiej książki kucharskiej można zebrać lokalne produkty i specjały), mogą przyczynić się do wzmocnienia świadomości lokalnych więzi społecznych."

Pięta achillesowa Zduńskiej Woli. Mamy o czym pisać, pytanie dlaczego władze nie są zainteresowane wydawaniem pozycji o mieście? Nie liczę zielonego przewodnika z planem miasta i książki p. Kozłowskiego. Czy nie mamy ludzi, miłośników miasta i okolic, którzy chętnie napisaliby książkę, broszurę, przewodnik? Z pewnością kilka osób dałoby radę znaleźć, wliczając w to komentatorów na blogach i piszącego te słowa :)

Ale załóżmy, że nie ma takich osób. Nie ma potencjału naukowego, promocyjnego i publicystycznego. Kto w takim razie odpowiada za stan rzeczy? Prezydent ponieważ buduje lub niszczy klimat społeczny, zniechęca ludzi do zajmowania się miastem, w końcu wydaje dyspozycje lub puszcza aluzje do zawiadujących miejskimi jednostkami i przekaz idzie jasny: nie wychylać się. Efekt jest taki, że mało kto z dorosłych korzysta z propozycji biblioteki, domu kultury czy muzeum a muzeum jakie jest, każdy widzi. Znajomi mówią, że pobuszowaliby w starociach, opisali, zrobili zdjęcia ale muzeum i nowy dyrektor ich odstrasza. Nie ma kontaktu na poziomie zaufania do mieszkańców, nie czuć "żyłki" do regionaliów, nie ma "promieniowania" hobbystycznego i miłości do miasta. A ja im wierzę. 

"Podstawowym celem rozwoju Sieradza w sferze gospodarki jest wzrost zarobków mieszkańców oraz tworzenie nowych, atrakcyjnych miejsc pracy. Aby taki stan rzeczy osiągnąć, należy skupić się na:
- reinwestycjach dotychczasowych inwestorów,
- wspieraniu nowych przedsiębiorstw,
- wspieraniu kooperacji gospodarczej,
- rozwoju infrastruktury umożliwiającej rozwój przedsiębiorczości,
- rozwoju edukacji zaspokajającej potrzeby gospodarki,
- pozyskaniu znaczących inwestorów dla realizacji spektakularnych przedsięwzięć gospodarczych."
Ciekawa wizja, stawiają na wellness w szerokim rozumieniu pojęcia:

"Sieradz ma szansę stać się ważnym w regionie ośrodkiem oferującym mieszkańcom i przyjezdnym usługi o wysokim standardzie w zakresie kosmetyki, fryzjerstwa, dermatologii, sprawności ruchowej (fitness, gimnastyka) i dobrego samopoczucia, świadczonych dla klientów w różnych grupach wiekowych. Sektor opieki zdrowotnej oraz związany z dbałością o wygląd i lepsze samopoczucie to dziedziny o wielkim potencjale wzrostu. Dynamiczny rozwój będzie udziałem obiektów SPA, „form piękności”, ośrodków nastawionych na zabiegi kosmetyczne, odchudzanie, zabiegi rehabilitacyjne, opiekę nad ludźmi w podeszłym wieku, niepełnosprawnymi itp."

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz