czwartek, 21 lutego 2013

Lokalne Okienko Przedsiębiorczości

Lokalne Okienka Przedsiębiorczości w zamyśle mają ułatwiać zakładanie działalności gospodarczej i ją wspierać, na różne sposoby (od przybliżania ciekawych inicjatyw i programów po szkolenia dla przedsiębiorców i osób marzących o własnym biznesie). Jeśli są sensownie prowadzone, inicjatywa cieszy się zwykle sporym powodzeniem a zarazem dobrze promuje miasta czy gminy. Czy Zduńska Wola posiada lokalne okienko przedsiębiorczości?

Posiada:

http://www.zdunskawola.pl/www/portal?id=84030 

Na pierwszy rzut oka mamy i szkolenia i materiały i wzmianki o innych inicjatywach. Na drugi rzut oka zauważymy, ze szkoleń w 2012...nie było a wzmianki o programach pojawiają się dość rzadko. Co jest tego przyczyną? Zapewne to, że w zasadzie nikt za okienko nie odpowiada w urzędzie :) Wcześniej, okienko podlegało pod biuro obsługi inwestorów, zlikwidowane w 2011, jak mówią urzędowe wróble ponoć dlatego, że za bardzo przysłaniało biuro promocji i było pomysłem pani wiceprezydent, która obecnie jest sekretarzem w Łodzi.

Zerknijmy w regulamin organizacyjny urzędu miasta, może ktoś sierotę przygarnął? :)

http://www.zdunskawola.pl/portal_new/portal?id=50015&res_id=508992

"§ 43. 1. Do zadań i kompetencji Biura Promocji, Rozwoju, Kultury i Sportu należy m.in.:

13)inicjowanie i koordynowanie realizacji programów gospodarczych Miasta, w tym na kanwie
rozwoju lokalnej przedsiębiorczości, udostępnianie informacji o otwartych naborach w ramach
programów realizowanych przez podmioty zewnętrzne, wspomagających rozwój
przedsiębiorczości;


14)prowadzenie bieżącej współpracy z podmiotami gospodarczymi na terenie Miasta, w tym
przenoszącej się na rozwój Miasta, w szczególności współpraca z powołaną przy Prezydencie
Radą Gospodarczą;

17)organizowanie spotkań z przedsiębiorcami w zakresie informowania ich o nowych
możliwościach prowadzenia działalności gospodarczej ze szczególnym uwzględnieniem
uzyskania przez przedsiębiorców wsparcia finansowego, współdziałanie w tym zakresie
z Biurem Obsługi Interesantów oraz z innymi organizacjami i instytucjami działającymi na rzecz
rozwoju przedsiębiorczości;


18)stały monitoring i analiza programów, w tym programów z UE, dzięki którym istnieje
możliwość finansowego wsparcia działań Miasta oraz prowadzenie spraw związanych z pozyskiwaniem środków finansowych zewnętrznych, zapewnienie komunikacji 
międzykomórkowej w zakresie otwartych konkursów, koordynowanie pracami na etapie
pozyskiwania funduszy zewnętrznych, współuczestniczenie oraz kompletowanie niezbędnej
dokumentacji, przygotowywanie i kierowanie wniosków zgodnie z wytycznymi, monitorowanie
przebiegu projektów, w tym działań promocyjnych określonych wymogami programowymi,
sporządzanie stosownej sprawozdawczości z realizacji projektów, wypełnianie obowiązków
określonych procedurami wewnętrznymi, w wyłączeniem przygotowania wniosków i niezbędnej
dokumentacji w zakresie projektów inwestycyjnych Miasta;"

Ok, jest jedno biuro. Nie przerobili się w 2012 szkoleniami :) Patrzymy dalej:

"§ 49. 1. Do zadań i kompetencji Biura Obsługi Interesantów należy m.in.:

2. Wykonywanie na stanowisku Dyrektora, oprócz nadzoru nad właściwą organizacją, obsługą
interesanta i jakością wykonywanej pracy przez pracowników Biura, zadań w zakresie:


2) prowadzenia w formie elektronicznej oferty inwestycyjnej Miasta, przy współpracy w zakresie
jej promocji ze strony Biura Promocji, Rozwóju, Kultury i Sportu oraz z ramienia Biura
Gospodarki Nieruchomościami i Biura Gospodarki Przestrzennej w zakresie aktualizacji oferty,
w tym terenów objętych porozumieniem z Łódzką Specjalną Strefą Ekonomiczną, utrzymanie
wzajemnych kontaktów, w tym z reprezentantem Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej;


3) prowadzenie „banku ofert” terenów i obiektów nie będących własnością Miasta przeznaczonych
na cele inwestycyjne, w ramach zawartych porozumień z Miastem;


4) tworzenie banku informacji o stanie gospodarczym gminy, podmiotach gospodarczych oraz
projektowanych zamierzeniach gospodarczych i kierunkach rozwoju przedsiębiorczości
w regionie;


5) nawiązywanie kontaktów i bieżąca współpraca z inwestorami zagranicznymi i krajowymi
w zakresie możliwości inwestowania na terenie Miasta, prowadzenie ścisłej współpracy w tym
zakresie z Biurem Promocji, Rozwoju, Kultury i Sportu, Biurem Gospodarki Przestrzennej,
a także Biurem Gospodarki Nieruchomościami;


6) wspieranie przedsiębiorców, w szczególności sektora małych i średnich przedsiębiorstw poprzez udostępniania im informacji o szkoleniach, rozpoznawania ich potrzeb po linii tematyki szkoleń do prowadzenia przez Urząd, programach rozwijających przedsiębiorczość, przygotowywanie szkoleń przy współpracy Biura Promocji, Rozwoju, Kultury i Sportu, prowadzenie „Lokalnego Okienka Przedsiębiorczości” i zapewnienie współpracy z Krajowym Systemem Usług;


7) współorganizowanie spotkań z przedsiębiorcami w zakresie informowania ich o nowych
możliwościach prowadzenia działalności gospodarczej ze szczególnym uwzględnieniem
uzyskania przez przedsiębiorców wsparcia finansowego, współdziałanie w tym zakresie
z Biurem Promocji, Rozwoju, Kultury i Sportu."

Jak widać, dyrektor biura obsługi interesantów również się nie wysila...

Ciekawe na ile biur rozbito dawne kompetencje jednego, już nie istniejącego biura? Na 2, 3 (plus rejestracja działalności gospodarczej), a może 4? Nonsens jak się patrzy.

Dla porównania okienko w Łodzi:

http://lop.uml.lodz.pl/

Panie Niedźwiecki, niech pan przekaże prezydentowi żeby zlikwidować okienko całkowicie albo oddać w dobre ręce! I uaktualnijcie z urzędnikami podawane dane statystyczne o mieście. Rok czasu czy dwa to dużo.

A jak pod tym względem prezentuje się powiat?

http://powiatzdunskowolski.pl/strona-3-gospodarka.html 

Słabo. Ale istnieje stanowisko wyodrębnione w ramach wydziału:

http://bip.powiatzdunskowolski.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=23&Itemid=46 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz